0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

03 بهمن 1401
0 دیدگاه

سئو یکی از موارد حساس برای هر کسب و کار اینترنتی می‌باشد و کارشناسان این حوزه نظرات مختلفی را ارائه می‌دهند. در واقع می‌توان گفت اختلاف نظر درباره‌ی آن کم نیست. حال ما در این مقاله به باورهای اشتباه و غلطی پرداخته‌ایم که در این حوزه مطرح می‌شوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به باورهای غلط و اشتباهات سئو بپردازیم.

مانند هر عرصه‌ی دیگری، باورهای غلطی در علم سئو وجود دارد که متاسفانه بسیاری از وبمستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی نسبت به اشتباه بودن آن‌ها، اشراف کافی را ندارند. در این مقاله سعی شده تا برخی از اشتباهات سئو که در حال حاضر توسط بسیاری از وبمستران انجام می‌گیرد را به شما معرفی کنیم. البته که منشا بسیاری از این باورهای غلط به گذر زمان برمی‌گردد؛ توجه داشته باشید که الگوریتم‌های گوگل مدام در حال تغییر هستند و از طرفی دیگر هر از چند گاهی پارامترهایی جدیدی برای تحلیل ارزش یک سایت یا صفحه اضافه می‌شود؛ البته عکس این مورد هم امکان‌پذیر است و همواره این احتمال وجود دارد که یکی از پارامترهای بررسی موتورهای جستجو به طور کلی حذف شوند یا ارزش و اهمیت آن‌ها کاهش یابد.

باورهای غلط و اشتباهات سئو هر چند که راه و روش‌های رسمی و معتبری برای موفقیت در زمینه‌ی سئو توسط خود موتورهای جستجو مانند گوگل ارائه شده است اما تکیه و اعتنا به آن‌ها هرگز نمی‌تواند تضمین کننده این موضوع باشد که وب سایت و صفحه‌ی مورد نظر شما به نتیجه‌ی دلخواه در صفحه‌ی نتایج جستجو برسد. بنابراین اگر به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و به دنبال آن، یک وب سایت هستید، لازم است همواره مطالعه‌ی کافی در زمینه‌ی سئو داشته باشید و مرتبا خودتان را به‌روز کنید و ارتقا دهید. به همین خاطر است که بسیاری از وبمستران و مشاوران سئو به واسطه‌ی آزمون و خطاهایی که در این زمینه داشته‌اند، از کسانی که صرفا به راهنماهای گوگل و امثال آن اعتنا کرده‌اند، چند قدم جلوتر هستند. درست است که تئوری‌های بسیاری در علم سئو وجود دارد اما هیچکسی نمی‌تواند تجربی بودن آن را انکار کند.

در پس همین آزمون و خطاها، باورهای غلطی بوجود آمدند که بسیار سریع نیز رشد کردند. این اشتباهات سئو باعث شد بسیاری از کارشناسان سئو مبتدی و افراد تازه‌کار بتوانند نتایج خوبی را در کوتاه مدت کسب کنند اما به این موضوع توجه نکردند که ماهیت سئو اینگونه نیست و نمی‌توان سر گوگل کلاه گذاشت. موتور جستجوی گوگل هر روز در حال بروزرسانی خود است و به مرور با روش‌هایی که بخواهد آن را دور بزند مقابله می‌کند. در این بین روش‌ها و باورهایی مجددا ایجاد شده‌اند که تنها مختص به سئو نبود و بیشتر به حوزه دیجیتال مارکتینگ مرتبط بود. در ادامه عمده این اشتباهات سئو را جمع آوری کرده‌ایم و به توضیح و بررسی هر کدام پرداخته‌ایم. تا پایان این مقاله با همراه باشید.

۲۲ اشتباه سئو در بین کارشناسان بازاریابی آنلاین

در ادامه به توضیح و بررسی پرتکرارترین اشتباهات سئو در بین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم و این منظور ما از این اشتباهات، روش‌های کلاه سیاه نیست. در کل فرایند سئو باورها و اشتباهات نادرستی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر کدام پرداخته‌ایم. البته از نظر بنده (نویسنده این مقاله) این نکته را نباید فراموش کنید که سئو کلاه سیاه در هر حالتی یک تکنیک مسنوخ شده و فاقد ارزش است و استفاده از این روش و تکنیک‌های آن برای بهینه سازی یک سایت کاملا اشتباه است.

1- سئو در کوتاه مدت هم جواب می‌دهد

هرگز این طور نیست و هیچوقت نیز اینگونه نبوده است. یکی از اشتباهات سئو که در بین صاحبین کسب و کار سایت‌های تازه تاسیس بسیار رواج دارد، انتظارات غیر منطقی از سئو است. به هیچ عنوان نباید نسبت به سئو دیدی کوتاه مدت داشته باشید. حتی اگر در مدت زمان کوتاهی به صفحه‌ی اول گوگل رسیدید و در عرض یک ماه هم به لینک اول در نتیجه‌ی جستجوی عبارت کلیدی مدنظرتان تبدیل شدید، هرگز کار را تمام شده ندادید. سئو جزو آن دسته علومی است که همواره تغییر می‌کند و در طول سال معیارهای آن به طور مدام دستخوش تغییرات چشمگیری می‌شود.


مهارت کسب و کار آنلاین در یک دوره

بنابراین، حتی اگر امروز هم لینک اول در صفحه‌ی نتایج جستجو باشید، بعید است که همواره چنین نتیجه‌ای را بتوانید حفظ کنید. شما باید نتایج کار خودتان را در دراز مدت بسنجید و در عین حال در یک بازه زمانی بلند بروی سئو سایت خودتان سرمایه گذاری کنید. باید به سئو تحت عنوان یک فرآیند دائمی، نه حتی بلند مدت، نگرش داشته باشید و برای همیشه سعی کنید که وب سایت خودتان را چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ محتوایی از نظر علم سئو، به‌روز نگه دارید.

2- می‌خواهم در عرض یک ماه سایتم بالا بیاد

شاید این اتفاق بیافتد و شما خیلی سریع با برخی کلمات در گوگل نتایج برتر را کسب کنید اما در بازه بلند مدت چنین چیزی امکان پذیر نیست و سئو یک فرآیند کوتاه مدت به حساب نمی‌آید. باید در این زمینه به خودتان یا مشاور سئوی خود زمان دهید و هرگز ناامید نشوید. ممکن است برای برخی از کلمات کلیدی، نتیجه‌ی دلخواه شما یک سال بعد رقم بخورد. چه بخواهید چه نخواهید، در فضای مجازی در بسیاری از زمینه‌های شغلی هزاران رقیب برای کسب و کار شما وجود دارند و آن‌ها هم تمام سعی و تلاش خودشان را به کار گرفته‌اند تا بتوانند یکی از لینک‌های اول در SERP باشند. بنابراین با صبر و حوصله فرآیند سئو را پیش ببرید و برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهتان، هر آن چه که لازم است را انجام دهید.

3- به لطف گوگل ادز، دیگر نیازی به سئو ندارم

باورهای غلط و اشتباهات سئو

یکی دیگر از اشتباهات سئو که در بسیاری از وبمستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد، این است که فکر می‌کنند با گوگل ادوردز دیگر نیازی به سئو ندارند. این باور از آن‌جایی نشات می‌گیرد که بسیاری خیال می‌کنند، زمانی که به لطف ادز به عنوان لینک اول در صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل معرفی شدند با ورود سیلی از کاربران به قدر کافی به اعتباری که مورد قبول گوگل باشد، رسیده‌اند اما این طور نیست. گوگل ادز تنها به فروش بیشتر سایت شما و دیده شدن سایت شما با خریداری یک سری کلیک کمک می‌کند و سایت شما هیچ اعتباری از بابت استفاده از گوگل ادز دریافت نخواهد کرد.

بنابراین اگر می‌خواهید در دراز مدت در رتبه‌های برتر گوگل باشید، بهتر است روی سئوی سایت خود تمرکز کنید. البته که تبلیغات گوگل می‌تواند در بسیاری از مواقع، بهترین راهکار برای کوتاه مدت باشد اما اگر دیدی بلند مدت یا دائمی نسبت به کسب و کار آنلاین خود دارید، چندان منطقی نیست که صرفا به Google Ads اعتنا کنید. با این حال بسیاری از دیجیتال مارکترها، متخصصین فروش و وبمستران؛ گوگل ادز را ارزان‌ترین روش تبلیغات می‌دانند چرا که در مدت زمان کوتاه می‌توان حجم ورودی بسیار خوبی به سایت سرازیر کرد.

4- سئو نیازی به یادگیری ندارد

یکی دیگر از اشتباهات رایج سئو این است که بسیاری از وبمستران یا حتی مشاوران سئو فکر می‌کنند با رعایت چند تئوری ساده و مشخص، می‌توانند نتایج دلخواهشان را در موتورهای جستجو حاصل کنند. باید به این باور برسید که سئو در تکرار عبارات کلیدی در یک صفحه و مطلب خلاصه نمی‌شود بلکه به زعم بسیاری، صدها پارامتر در این علم وجود دارد که تسلط روی تمامی آن‌ها، نیازمند مطالعه و تلاش بسیاری است.

پس خودتان را به زحمت بیاندازید و در رابطه با این علم، به صورت مداوم مطالعه داشته باشید؛ به شما اطمینان می‌دهم که در این مسیر، هیچ انتهایی وجود ندارد و علم سئو بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که عموم مردم از آن تصور دارند.

5- گوگل با سئو مشکل دارد!

خود گوگل سئو را در بسیاری از مواقع بهترین راهکار برای کسب رتبه‌ی خوب در سرپ (SERP) معرفی می‌کند اما خیلی‌ها به خاطر باورهای غلط یا مطالعات اشتباه، خیال می‌کنند که گوگل با علم سئو دشمنی دارد! متاسفانه خیلی‌ها برای این که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه‌ی دلخواه خود برسند، به سئوی کلاه سیاه (یا همان Black Hat SEO) روی می‌آورند و در نتیجه از سمت گوگل پنالتی می‌شوند. توجه داشته باشید که گوگل، فقط و فقط با سئوی کلاه سیاه مشکل دارد و تمامی استانداردهای سئوی کلاه سفید، مورد تایید گوگل بوده و می‌تواند نتایجی شگفت‌انگیز را برای کسب و کار اینترنتی شما رقم بزند.

6- سئو، یک راز مگو است

خیلی‌ها به طور کلی قید فعالیت در بستر اینترنت را می‌زنند چرا که خیال می‌کنند هرگز نمی‌توانند به محبوبیت لازم نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو برسند. خیلی‌های دیگر هم فکر می‌کنند تنها تعداد انگشت شماری از کارشناسان SEO در جهان و ایران وجود دارند که همکاری با آن‌ها می‌تواند موفقیت یک وب سایت را تضمین کند؛ در نهایت باید گفت که تمام این باورها اشتباه است. یکی از اشتباهات سئو این است بسیاری خیال می‌کنند سئو یک راز است و یادگیری آن امری محال به شمار می‌رود. هیچ‌کس نمی‌تواند منکر گستردگی این علم و دشواری‌های آن شود اما در نهایت، سئو هم مانند بسیاری دیگر از علم‌ها، از تئوری‌های بسیاری تشکیل شده است که آگاهی از این تئوری، با مطالعه و تمرین می‌تواند شما را چند قدم جلوتر از سایر رقبایتان قرار دهد.

این را هم به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی یک سایت برای موتورهای جستجو کار ساده‌ای نیست و برای آن که به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید، لازم است به این درک برسید که SEO به رقم داشتن ده‌ها تئوری، یک علم متغیر است و باید به صورت مدام خودتان را به‌روز کنید و ارتقا دهید.

7- بهتر است روی کلمات کوتاه یا عبارات تک کلمه‌ای کار کنم

به هیچ وجه این طور نیست. اجازه دهید با یک مثال این مورد را بررسی کنیم؛ تصور کنید که می‌خواهید مقداری قهوه را به صورت اینترنتی خرید کنید. احتمالا بیشتر مردم از عبارت «خرید قهوه» یا «خرید اینترنتی قهوه» در موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. حتی اگر کسی که به جستجوی عبارت تک کلمه‌ای «قهوه» بسنده کند، به نتیجه‌ی دلخواه خود نمی‌رسد. بنابراین اگر کسب و کار شما در زمینه‌ی فروش فرش است، روی عبارت مشابه «خرید اینترنتی فرش» یا «خرید فرش آنلاین» و امثال آن کار کنید. تحقیقات بسیاری از سازمان‌های معتبر نشان داده که عبارات چهار کلمه‌ای در سطح جهان، بیشترین آمار جستجو را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین سعی کنید تمرکز زیادی روی کلمات کوتاه و عبارات تک کلمه‌ای نداشته باشید.

8- سئو یعنی فقط تولید محتوای خوب

بسیاری فکر می‌کنند که اگر صرفا به تولید محتوا خوب و حتی بهینه‌شده برای موتورهای جستجو بپردازند، کافی است و چنین چیزی می‌تواند موفقیت وب سایت آن‌ها نزد گوگل تضمین کند. توجه داشتید باشید که تولید محتوا، تنها بخشی از سئوی یک سایت به حساب می‌آید. البته خلق محتوا یکی از مهم‌ترین پارامترهای سئو به شمار می‌رود اما به تنهایی کار خاصی نمی‌تواند برای شما انجام دهد. پس سطح آگاهی خودتان را از علم سئو، فراتر از بحث تولید محتوا ببرید و به سایر نکات مانند سئو تکنیکال یا فنی هم توجه داشته باشید.

9- تعداد صفحات بیشتر یعنی بهتر شدن سئو سایت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو این است که بسیاری فکر می‌کنند باید تعداد صفحات وب سایتشان را افزایش دهند و چنین چیزی برای به موفقیت رسیدن کسب و کار اینترنتی‌شان کفایت می‌کند. شاید تعداد صفحات یک سایت از نظر گوگل موضوع پر اهمیتی باشد اما از آن مهم‌تر، کیفیت صفحات است. به عبارتی دیگر در مورد صفحات، گوگل همواره کیفیت را به کمیت ترجیح می‌دهد؛ پس بهتر است به جای این که روی افزایش تعداد صفحات سایت خود تمرکز داشته باشید، به افزایش کیفیت صفحات موجود توجه بیشتری کنید.

۱0- کپی کن؛ گوگل نمی‌فهمد

خیلی‌ها به دنبال این هستند که با یک کپی پیست ساده سر و ته هر آن چه باید در قبال وب سایتشان انجام دهند را هم بیاورند! اگر از جنبه‌های قانونی و انسانی کپی پیست کردن بگذریم، به سد محکمی به نام گوگل می‌رسیم. به شما تضمین می‌دهیم که Google در حداقل زمان ممکن متوجه مطالب کپی خواهد شد. حتی خیلی‌ها فکر می‌کنند با اعمال برخی تغییرات می‌توانند گوگل را فریب دهند و در نتیجه هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند اما باید بگویم که این دسته افراد، فقط گوگل را دست کم گرفته‌اند. حتی ویدیوها و تصاویری هم که در وب سایت خود قرار می‌دهید، اگر از منبع دیگری کپی شده باشد، توسط گوگل شناسایی خواهد شد.

در مورد تصاویر و ویدیو راهکارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها، به اعتبار سایت خود لطمه‌ای نزنید و در این مورد می‌توانید از راهکارهای ارائه شده در مطلب تولید محتوا چیست؟ کمک بگیرید اما برای متون، چیزی به اسم کپی پیست کردن را برای همیشه فراموش کنید و هیچوقت هم به دنبال راهی برای فریب گوگل نگردید؛ چرا که هیچ راهی وجود ندارد.

۱1- عمر دامنه یکی روی سئو تاثیر می‌گذارد

شاید بر اساس بسیاری از صفحات نتایج جستجو این طور برداشت شود که هر چه عمر یک دامنه قدیمی‌تر باشد، از شرایط بهتری نزد موتورهای جستجو برخوردار است اما دلیل چنین نتایجی معمولا به واسطه‌ی لینک‌هایی است که در طول عمر دامنه، به آن سایت داده شده است. بنابراین هرگز در علم سئو، توجهی به طول عمر دامنه نداشته باشید. از طرفی دیگر، همیشه خاطرتان باشد که عمر دامنه، به زمان ثبت آن ارتباطی ندارد بلکه از دیدگاه موتورهای جستجو، عمر دامنه از زمانی آغاز شده است که اولین محتوا در آن به ثبت رسیده و توسط گوگل ایندکس شده است؛ پس اگر در مرحله‌ی ثبت دامنه هستید، مطالعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

۱2- زبان برنامه نویسی برای سئو مهم است

تاثیر زبان برنامه‌نویسی در سئو تقریبا صفر است. واقعا مهم نیست که از کدام زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت خود استفاده می‌کنید. پارامترهایی که برای بهینه‌سازی یک وب سایت وجود دارد، با زبان برنامه‌نویسی مرتبط نیستند. اما در اینجا یک نکته وجود دارد و آن این است که استفاده از برخی پلتفرم‌ها فرآیند سئو سایت شما را تا حد زیادی آسان می‌کنند. اگر شما سیستم مدیریت محتوای وردپرس را برای طراحی وب سایت خود انتخاب کنید کار شما در سئو نیز بسیار آسان است چرا که این سایت ساز تمامی امکانات لازم را به شما می‌دهد و تنها با نصب چند پلاگین می‌توانید هرآنچه که در سئو سایت نیاز دارید بدست آورید. این فرآیند در سایت کدنویسی شده بسیار سخت‌تر است و نیازمند یک تیم برنامه‌نویس برای برآورده کردن نیازمندی‌های اولیه سئو دارید.

۱3- طراحی سایت به SEO ربطی ندارد

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند طراحی سایت هیچ ارتباطی با علم بهینه‌سازی سایت با موتورهای جستجو ندارد. توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع، کسب و کار اینترنتی پتانسیل این را دارد که به صورت دائمی باعث و بانی رشد و ترقی تجارت شما شود؛ از طرفی دیگر رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه در کوتاه مدت تقریبا غیرممکن است پس باید با یک نگرش درست و استراتژی کامل برای چندین و چند سال، شروع به طراحی سایت خود کنید. از نظر من حتی پیش از آغاز طراحی سایت، استراتژی خود را برای SEO تعیین کنید تا در آینده به محدودیت خاصی برنخورید.

۱4- ظاهر سایت چه ربطی به سئو دارد؟

بدون شک ظاهر سایت هم برای کاربر اهمیت دارد و هم برای گوگل! چرا که گوگل در بررسی‌های خود سعی می‌کند تا تجربه‌ی کاربری را شبیه‌سازی کند و بر اساس نتیجه‌ای حاصل شده، به سایت شما امتیاز دهد. از طرفی دیگر هم بدیهی است که یک کاربر حقیقی هم چنین کاری را انجام می‌دهد. بنابراین اگر سایت شما قالب زیبایی نداشته باشد و پر از عکس‌های بی‌کیفیت و رنگ‌بندی‌های زننده باشد، احتمال بازگشت آن کاربر به سایت شما صفر خواهد بود و نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شما را افزایش می‌دهد که این برای سئو بسیار بد است. پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود نرخ پرش سایت خود حتما مقاله نرخ پرش چیست را مطالعه کنید.

از طرفی دیگر، تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری که وب سایت شما ارائه می‌دهد هم در حفظ کاربر می‌تواند مفید واقع شود. بنابراین همواره سعی کنید ضمن ارائه‌ی ظاهری زیبا از وب سایتتان، یک تجربه‌ی کاربری ساده و لذت‌بخش را برای کاربران خود رقم بزنید تا علاوه بر حفظ آن‌ها، بهانه‌ای جدید برای تبلیغات کسب و کار اینترنتی خود تراشیده باشید.

۱5- نباید به سایت‌های دیگر لینک دهیم؛ به خصوص لینک‌های فالو

یکی دیگر از اشتباهات سئو همین مورد است که خیلی‌ها فکر می‌کنند ایجاد لینک‌های خارجی، به خصوص لینک‌های خارجی فالو ممکن است به اعتبار سایتشان لطمه بزند. حقیقت این است که لینک‌های خارجی تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند به سایت شما ضرر برسانند اما در مقابل، خیلی از مواقع می‌توانند عملکردی به نفع سایت شما داشته باشند. اگر به وب سایت‌های معتبر در مطالب گوناگون خود لینک دهید، بدون شک یک امتیاز مثبت را برای سایت خود به ثبت رسانده‌اید. البته باید توجه داشته باشید که این کار هم نیازمند یک استراتژی درست است و انجام آن به صورت ناآگاهانه، امکان دارد سایت شما را در دام سئوی کلاه سیاه گرفتار کند.

۱6- گرفتن بک لینک به تنهایی کافیست

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو که در بین خیلی از کارشناسان مبتدی سئو کاربرد دارد این است که بک لینگ گرفتن به تنهایی کافیست. اما این تفکر و باور کاملا اشتباه است و جزو سئو کلاه سیاه می‌باشد. بک لینک هم مانند محتوا، تنها بخشی از فرآیند سئو به حساب می‌آید. اگر فکر می‌کنید صرفا تبلیغات یا گرفتن بک لینک می‌تواند شما را به موفقیت برساند، سخت در اشتباه هستید. هرگز، خودتان را محدود به یکی از پارامترها نکنید. اگر هنوز نمی‌دانید چگونه بک لینک معتبر و سالم برای سایت خود بگیرید.

17- برند من معروف هست و نیازی به سئو ندارم

خیلی‌ها فکر می‌کنند چون برندشان را خیلی‌ها می‌شناسند، پس نیازی به سئو ندارند؛ اما همین دسته از افراد باید همیشه توجه داشته باشند که خیلی‌ها برای رسیدن به وب سایت آن‌ها، صرفا نام برند را در گوگل سرچ می‌کنند و هرگز نام دامنه را به خاطر نمی‌سپارند. پس حتی همین دسته از افراد هم نیاز دارند تا فرآیند سئو را به صورت دائمی برای وب سایت خود به کار بگیرند تا بیش از این درگیر اشتباهات سئو نشوند. در مقاله برندسازی چیست به طور کامل درباره‌ی این که چگونه از تمامی پتانسیل‌های برندسازی استفاده کنید توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

18- تمام فرایند سئو سایت‌های بزرگ حتما درست است

این یک باور اشتباه است که سایت های بزرگ هر آنچه انجام می‌دهند صحیح است، چرا که کسب و کارهای بزرگ به دلیل داشتن بودجه های تبلیغاتی زیاد به صورت مداوم به دنبال آزمایش کردن راه‌های جدید در سئو هستند و بسیاری از این روش‌ها با شکست مواجه می‌شوند که صرفا خیلی از این روش‌ها درست و بهینه شده نیستند. پس بهتر است به جای آزمایش کردن روش‌های نوین و تثبیت نشده از روش‌های ثابت شده و مطمئن استفاده کنیم و هر عملی که کسب و کارهای بزرگ انجام می‌دهند صرفا موفق و درست نیست.

19- استفاده از کلمات کلیدی در برچسب‌ها به سئو کمک می‌کند

اشتباهات بزرگی که توسط سئوکاران مبتدی در گذشته انجام می‌شد این بود که برای هر محتوا و محصول تعداد زیادی برچسب می‌ساختند که معتقد بودند کلمات کلیدی باید درون این برچسب‌ها وجود داشته باشند. در صوتی که کارکرد برچسب‌ها بدین گونه نیست. برچسب‌ها در واقع نوعی از دسته بندی می باشند که دسترسی به بخش‌ها مختلف سایت را برای کاربر راحت می‌کنند اما ایجاد زیاد از حد آن در سئو تاثیری ندارد. البته این نکته را نیز بهتر است بدانید که بسیاری از کارشناسان سئو به تعریف برچسب در سایت و بهینه سازی صفحات برچسب‌ها اعتقاد چندانی ندارند. استفاده بیش از حد از برچسب‌ها و تولید بیش از اندازه ‌آن‌ها باعث بالا رفتن بودجه خزش (Crawl budget) سایت می‌شود و در برخی موارد ممکن است در سایت شما باعث ایجاد duplicate content یا محتوای تکراری شود.

20- استفاده بیش از حد از کلید واژه‌ها در محتوا

یکی از اشتباهات سئو استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی می‌باشد. این روش یکی از متدوال‌ترین روش‌ها در سئو کلاه سیاه می‌باشد. در این روش برخی معتقدند که هرچه بیشتر از کلیدواژه‌های اصلی و مترادف‌های آن در متن استفاده کنیم گوگل متوجه اهمیت بالای موضوع می‌شود در صورتی که این گونه نیست. استفاده‌‌ی بیش از حد از کلمه کلیدی در محتوا باعث کیبورد استافینگ (Keyword Stuffing) می‌شود به این معنی که گوگل نه تنها امتیازی به محتوا و کلمه کلیدی ما نمی‌دهد بلکه در برخی مواقع باعث جریمه شدن‌ (پنالتی شدن) صفحه‌ی سایت ما و حتی خود سایت می‌شود.

21- انتشار لینک در شبکه های اجتماعی به بالا رفتن رتبه کمک می‌کند

برخی تصور دارند هر چه لینک های خود را در شبکه های اجتماعی بیشتر منتشر کنند می‌توانند از اعتبار آن شبکه اجتماعی بهره بگیرند در صورتی که این یکی از باورهای غلط در سئو است. لینک‌های شبکه‌های اجتماعی به صورت nofollow بوده و تاثیری بر سئو ندارند اما تعداد کلیک بر روی لینک‌ها و افزایش ورودی کاربران بر روی یک صفحه در افزایش اعتبار سایت موثر است. اما این باور که شبکه‌های اجتماعی پربازدید اعتبارشان را به سایت ما می‌دهند کاملا اشتباه است. شما اگر از هر کانال بازاریابی بر روی سایت خود ترافیک سالم بیاورید این باعث افزایش اعتبار سایت شما می‌شود. در مبحث سئو این موضوع در قالب سوشال سیگنال تعریف می‌شود.

بد نیست در اینجا یک نکته کنکوری و تجربی خودمان را به شما بگوییم و آن این است که اگر مقاله‌ای جدید در سایت شما منتشر شود و بتوانید ترافیک زیاد، سالم و یونیک از شبکه‌های اجتماعی پربازدید بر روی آن مقاله وارد کنید این کار ممکن است شانس دیده‌شدن سایت شما در گوگل دیسکاور را افزایش دهد. البته این تنها یک دید تجربی است و هیچ فرمول معین و ثابتی برای رفتن در دیسکاور ایجاد نشده است. البته که سئو هم همین است و تمام آموزش‌هایی که برای بهینه سازی یک سایت در اینترنت وجود دارند تجربی و از روی حدس و گمان می‌باشند.

22- عنوان و توضیحات متا چندان مهم نیست

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو که برخی از سئو کارهای مبتدی انجام می‌دهند این است که عنوان متا (meta title) و توضیحات متا (meta description) را در صفخات مقاله و محصول نمی‌نویسند. برخی از پلاگین‌های وردپرس مانند Yoast یک الگوی ثابتی را از بخش H1 سایت برمی‌دارند و در عنوان متا قرار می‌دهند و در بخش توضیحات نیز ابتدای مقاله را به عنوان توضیحات متا در نظر می‌گیرند. که این کار اشتباه است اما این افزونه‌ها به شما کمک می‌کنند که این دو بخش خالی نمانند. بهتر است در تمامی صفحات محصول و مقاله خود محتوای این دو بخش را بنویسید. برای افزایش نرخ کلیک مقالات و محصولات خود در صفحات SERP گوگل به کپی رایتینگ این دو بخش بسیار توجه کنید.

اشتباهات رایج در سئو به این ۲۲ مورد ختم نمی‌شوند

توجه داشته باشید که حتی اگر به لینک اول صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل تبدیل شدید، هرگز در خواب غفلت فرو نروید و فکر نکنید که کار تمام شده است. کسب و کار اینترنتی و موفقیت در فضای مجازی حساسیت‌های منحصر به فرد خود را دارد و اگر بتوانید برای وب سایت خود ورودی بگیرید، تازه موفق شده‌اید تا قدم اول را بردارید؛ این تازه شروع راه است و سعی کنید با اعمال تمام ترفندهای ممکن، کاربر را در سایت خود نگه دارید و با او تعاملات لازم را داشته باشید.

نظر شما درباره‌ی این مقاله چیست؟ آیا شما هم مرتکب این اشتباهات در سئو شده‌اید؟ نظرات خودتان را با و همراهان رپیدلرن در زیر همین پست به اشتراک بگذارید.راستی یه سر به دوره آموزش جامع طراحی وب ما بنداز.

 

سوالات متداول

برخی باورهای اشتباه رایج که میان سئو کاران مبتدی و متخصص ایجاد شده که مربوط به سئو داخلی و خارجی بوده و باعث کاهش رتبه ما در نتایج گوگل ‌‌می‌شود.

خیر، این اشتباهات تنها مختص سئو کلاه سیاه نیست و ممکن است این اشتباهات در سئو کلاه سفید نیز رخ دهد. باور های غلطی که با تکرار شدن در بین افراد جا افتاده است.

محمدمهدی احمدی دستجردی

محمدمهدی احمدی دستجردی

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.